Gisteren (maandag 21 Juli) ging het orgelfestival weer ongestoord verder na een heerlijk weekendje uitrusten. Nadat ik mijn koffer in het huisje had gezet, zette ik koers naar de Bavo. De eerste les met Lorenzo Ghielmi uit Milaan stond op het programma. Door problemen met het ov kwam ik iets later aan dan gepland, maar uiteindelijk liep ik toch voor het eerst in mijn leven de orgeltrap op naar een van de meest indrukwekkende orgels die ik ken. Wanneer je boven bent bij het orgel lijkt alles nog indrukwekkender, het rugwerk heeft het formaat van een normaal kerkorgel, als je omhoog kijkt zie je spelende engelen en ergens ver weg het bovenwerk. Vooral de blik aan de linker- en rechterzijde is imponerend: de enorme pedaalpijpen. Ook de speeltafel is ontzettend mooi om te zien. Kortom, het is van de buitenkant een geweldig orgel maar niet alleen dat: ook de klank is erg goed. Het orgel is erg flexibel: Messiaen klonk er erg overtuigend toen Latry er speelde, een Bach-plenum is niet moeilijk te vinden, de solostemmen zijn erg goed en zoals we deze week in grote mate horen: het orgel leent zich ook voor experimentele dingen.
Ghielmi is net als Latry een geweldige docent! Een erg energieke, vriendelijke Italiaan die er goed in slaagt om een groep les te geven. De masterclass was erg inspirerend ook al heb ik zelf nog niet mogen spelen. Ghielmi wijdde uit over het bouwen van muzikale zinnen aan de hand van Frescobaldi en trok die lijn door naar het Preludium in C (137) van Buxtehude.
Toen ik achter Ghielmi de kerk uit wilde lopen kwam er een man aangerend. Hij schoot hem aan omdat de organist voor het middaggebed niet kwam opdagen. Ghielmi moest echter een andere masterclass geven en dus vroeg hij mij om de korte dienst te spelen. Zodoende belandde ik toch nog achter de klavieren van een orgel in de Bavo: een klein orgeltje in een kapel.
's Middags heb ik een masterclass van Jon Laukvik bijgewoond over Vierne. Ze behandelden de eerste symfonie. Het allerleukste aan Haarlem is misschien wel dat ik een waslijst aan stukken heb die ik wil gaan studeren wanneer ik terug kom: je hoort zó veel!! Daarna heb ik wat studietijd gepakt op een klein kistorgeltje in de Philharmonie. Rond etenstijd belandde ik opnieuw in een pizzarestaurantje en na een gezellige maaltijd gingen we richting de Bavo.
Het concert was deze keer een première van meerdere stukken die op de masterclass voor componisten waren behandeld. Verschillende componisten hadden een stuk geschreven en die werden uitgevoerd met een praatje van de componist vooraf. Er gebeurden erg leuke dingen. Het eerste stuk was geschreven in de 2e modus van Messiaen. Het 2e stuk ''waiting for Godot'' werd gespeeld door de componiste. Het stuk was een eenheid en erg leuk om naar te luisteren! Verder hoorden we nog de ''Wendeltreppe''. Dit stuk nam Bach's Fantasia in g-moll (542) als uitgangspunt. De lange modulerende lijn halverwege het stuk werd eruit genomen. Met behulp van een tape ging het grote Bavo-orgel de modulatiestrijd aan met een nogal blikkerig klinkend elektronisch geluid. Eindigend in kwarttonen was dit al met al een erg leuke avond!
Uiteraard eindigde het zoals altijd op een van de vele terrasjes, maar die details zal ik u besparen. Met een erg grote groep hebben we het behoorlijk laat zien worden..
Organisten zijn eigenlijk best gezellig!
Ghielmi is net als Latry een geweldige docent! Een erg energieke, vriendelijke Italiaan die er goed in slaagt om een groep les te geven. De masterclass was erg inspirerend ook al heb ik zelf nog niet mogen spelen. Ghielmi wijdde uit over het bouwen van muzikale zinnen aan de hand van Frescobaldi en trok die lijn door naar het Preludium in C (137) van Buxtehude.
Toen ik achter Ghielmi de kerk uit wilde lopen kwam er een man aangerend. Hij schoot hem aan omdat de organist voor het middaggebed niet kwam opdagen. Ghielmi moest echter een andere masterclass geven en dus vroeg hij mij om de korte dienst te spelen. Zodoende belandde ik toch nog achter de klavieren van een orgel in de Bavo: een klein orgeltje in een kapel.
's Middags heb ik een masterclass van Jon Laukvik bijgewoond over Vierne. Ze behandelden de eerste symfonie. Het allerleukste aan Haarlem is misschien wel dat ik een waslijst aan stukken heb die ik wil gaan studeren wanneer ik terug kom: je hoort zó veel!! Daarna heb ik wat studietijd gepakt op een klein kistorgeltje in de Philharmonie. Rond etenstijd belandde ik opnieuw in een pizzarestaurantje en na een gezellige maaltijd gingen we richting de Bavo.
Het concert was deze keer een première van meerdere stukken die op de masterclass voor componisten waren behandeld. Verschillende componisten hadden een stuk geschreven en die werden uitgevoerd met een praatje van de componist vooraf. Er gebeurden erg leuke dingen. Het eerste stuk was geschreven in de 2e modus van Messiaen. Het 2e stuk ''waiting for Godot'' werd gespeeld door de componiste. Het stuk was een eenheid en erg leuk om naar te luisteren! Verder hoorden we nog de ''Wendeltreppe''. Dit stuk nam Bach's Fantasia in g-moll (542) als uitgangspunt. De lange modulerende lijn halverwege het stuk werd eruit genomen. Met behulp van een tape ging het grote Bavo-orgel de modulatiestrijd aan met een nogal blikkerig klinkend elektronisch geluid. Eindigend in kwarttonen was dit al met al een erg leuke avond!
Uiteraard eindigde het zoals altijd op een van de vele terrasjes, maar die details zal ik u besparen. Met een erg grote groep hebben we het behoorlijk laat zien worden..
Organisten zijn eigenlijk best gezellig!