Op het moment dat ik deze blog schrijf zijn mijn masterclasses in Haarlem alweer afgelopen. Ze zijn voorbij gevlogen! Ik zal een korte beschrijving geven van de afgelopen 2 dagen.
Dinsdag (22 juli) was een behoorlijk volgeplande dag. Mijn geweldige vriendin Mieke kwam een dag op bezoek wat natuurlijk erg gezellig was! De dag begon in de Philharmonie bij Jos van de Kooy. Van hem kregen we improvisatieles. Het orgel in de Philharmonie is bijzonder geschikt voor romantische improvisaties. De twee zwelkasten en vele soloregisters bieden een groot kleurenpalet. Ik mocht aftrappen met een ''prelude'' voor psalm 118. Ik moest me daarbij indenken dat het de eerste psalm op paasmorgen was met een stampvolle kerk die ik aan het zingen moest krijgen. Ritme was dus een belangrijk punt in deze improvisatie. Ik improviseerde een eenvoudige A-B-A vorm met een toccata-achtig deel in het midden. Na mij waren de Chinese dames aan de beurt. Zij hebben nauwelijks ervaring met improvisatie. De les bleef bij hen dus veelal beperkt tot het maken van een melodie, het herhalen en transponeren ervan en het maken van een eenvoudige begeleiding. Ook dit was erg leerzaam, ik heb er veel van opgestoken!
Na deze masterclass zette de groep koers richting de Bavo, het was tijd voor de 2e masterclass met Lorenzo Ghielmi. Als eerste werd het Preludium en fuga in c van Bach (549) besproken. Een van de Chinese meisjes speelde het preludium en de Ierse jongen de fuga. Ghielmi trok de lijn door van de vorige les: het maken van muzikale zinnen. In de eerste les had hij dit principe uitgelegd aan de hand van een toccata van Frescobaldi.
Nadat dit stuk besproken was, was het eindelijk mijn beurt om achter de klavieren plaats te nemen, een moment waar ik naar uitgekeken had. Ik speelde Preludium en Fuga in C van Bach (545). Vooral aan het begin moest ik wennen aan het pedaal (ondanks dat ik er voor gewaarschuwd was), het touché van de klavieren daarentegen viel me erg mee. De Chinezen zijn vooral elektronische orgels gewend, zij vonden het hoofdwerk alleen al erg zwaar en zeker met een koppel naar het rugwerk kostte het ze erg veel moeite. Ghielmi merkte op dat hij aan mijn spel kon merken dat ik het Hollandse orgeltype gewend ben. Ik had een goed gevoel over mijn spel en Ghielmi was tevreden!
Na de masterclass van Ghielmi woonden Mieke en ik nog een een deel van een masterclass van Latry bij in de Kathedrale Basiliek. Hierna hebben we een heerlijke pizza gegeten en ging ze weer naar huis. Ik ging 's avonds opnieuw op weg naar de Bavo voor een concert door Bernard Winsemius en Lorenzo Ghielmi. Winsemius opende met een toccata van Bach. Zijn spel was goed al was de keuze voor Sweelinck en Weckmann te bekritiseren omdat het Bavo-orgel een evenredig zwevende stemmig heeft en het daarnaast ook niet echt een oude klank heeft. De akoestiek werkt ook niet mee om erg duidelijk te articuleren wat maakt dat de oude muziek minder geschikt is op dat orgel. Ghielmi opende fenomenaal met de 'grote' van Bruhns. Dit werk was prachtig geregistreerd en al even mooi gespeeld. Zijn verfijnde Italiaanse speelstijl kwam duidelijk naar voren. Het 'Vater Unser' was al even mooi. De prachtige Sesquialter deed het erg goed in dit stuk. Tot slot kregen we het Toccata, Adagio en Fuga voorgeschoteld, wederom prachtig gespeeld. Voor mij was de Bruhns het absolute hoogtepunt van de avond en was het minutenlange applaus meer dan verdiend.
Woensdag 23 juli was mijn laatste lesdag op de academie. De eerste les was opnieuw een improvisatieles door Jos van der Kooy, dit keer in de Doopsgezinde kerk. De les was een voortzetting van die van de dag ervoor. Een van de Chinese meisjes improviseerde een impressie van de Chinese muziek. Ze deed dit erg knap en Jos van der Kooy opperde dat het voor de Chinezen raadzaam is om elementen van hun muziekcultuur in de orgelmuziek te implanteren. Hij zei dat hij de buik vol had van de hordes Aziaten die hier komen om Bach, Alain, Messiaen en andere Europese componisten te spelen. Het is beter wanneer ze het orgel combineren met hun eigen muziek en het instrument op die manier ook in China populairder maken.
De masterclass van Ghielmi was opnieuw erg goed. Als eerste behandelden we de Passacaglia in d van Buxtehude. Dietrich Buxtehude was naast organist ook verantwoordelijk voor het kasboek van de kerk en ook voor het uurwerk. Zodoende had hij waarschijnlijk enige kennis van wiskunde en astronomie. Het schijnt ook zo te zijn dat hij een stuk componeerde waarin elk deel de naam van een planeet droeg, de compositie hebben we helaas niet meer in handen. Buxtehude gebruikte zijn kennis in ieder geval bij het componeren van zijn Passacaglia. Het stuk is te verdelen in 4 secties met tussenstukken. Elke sectie heeft 7 thema-inzetten. Uiteraard staat dit symbool voor een maand met 4 weken en 7 dagen. Een maand duurt nog een fractie langer en de tussenstukjes (elk enkele maten) zouden als verklaring kunnen dienen. Deze kennis beïnvloedt ook de interpretatie: bij elke sectie (elke week/stand van de maan) koos Ghielmi een nieuwe registratie. Zacht beginnend, opbouwden naar forte in het 3e deel, en opnieuw zacht in het laatste deel (dit om de octaafrepetitie duidelijk te maken die in een plenumklank niet te horen is). Als tweede werk werd het schitterende Nun Komm' der Heiden Heiland behandeld. De Ierse jongen mocht het begin voor zijn rekening nemen en ik mocht het laatste deel spelen. Ghielmi legde een aantal dingen uit over de vorm van het stuk, en de rol van de baslijn hierin. Ik heb veel goede tips meegekregen en hoop hier zeker iets mee te gaan doen!
Nu nog 2 dagen concerten bijwonen, luisteren bij masterclasses, veel studeren en daar tussendoor ook nog een beetje uitrusten. Het is per slot van rekening vakantie!
Al met al waren mijn lesweken ontzettend geweldig! Ik heb veel geleerd, ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en veel ervaringen opgedaan. Een compliment aan de organisatie die het festival gesmeerd heeft laten verlopen. Een digitaal bedankje aan de docenten die leerzame masterclasses hebben gegeven en een applaus voor alle organisten die prachtige concerten hebben gegeven.
Alle lezers van mijn blog: bedankt voor de leuke reacties, ik zal jullie niet langer lastig vallen.
Gegroet!
Dinsdag (22 juli) was een behoorlijk volgeplande dag. Mijn geweldige vriendin Mieke kwam een dag op bezoek wat natuurlijk erg gezellig was! De dag begon in de Philharmonie bij Jos van de Kooy. Van hem kregen we improvisatieles. Het orgel in de Philharmonie is bijzonder geschikt voor romantische improvisaties. De twee zwelkasten en vele soloregisters bieden een groot kleurenpalet. Ik mocht aftrappen met een ''prelude'' voor psalm 118. Ik moest me daarbij indenken dat het de eerste psalm op paasmorgen was met een stampvolle kerk die ik aan het zingen moest krijgen. Ritme was dus een belangrijk punt in deze improvisatie. Ik improviseerde een eenvoudige A-B-A vorm met een toccata-achtig deel in het midden. Na mij waren de Chinese dames aan de beurt. Zij hebben nauwelijks ervaring met improvisatie. De les bleef bij hen dus veelal beperkt tot het maken van een melodie, het herhalen en transponeren ervan en het maken van een eenvoudige begeleiding. Ook dit was erg leerzaam, ik heb er veel van opgestoken!
Na deze masterclass zette de groep koers richting de Bavo, het was tijd voor de 2e masterclass met Lorenzo Ghielmi. Als eerste werd het Preludium en fuga in c van Bach (549) besproken. Een van de Chinese meisjes speelde het preludium en de Ierse jongen de fuga. Ghielmi trok de lijn door van de vorige les: het maken van muzikale zinnen. In de eerste les had hij dit principe uitgelegd aan de hand van een toccata van Frescobaldi.
Nadat dit stuk besproken was, was het eindelijk mijn beurt om achter de klavieren plaats te nemen, een moment waar ik naar uitgekeken had. Ik speelde Preludium en Fuga in C van Bach (545). Vooral aan het begin moest ik wennen aan het pedaal (ondanks dat ik er voor gewaarschuwd was), het touché van de klavieren daarentegen viel me erg mee. De Chinezen zijn vooral elektronische orgels gewend, zij vonden het hoofdwerk alleen al erg zwaar en zeker met een koppel naar het rugwerk kostte het ze erg veel moeite. Ghielmi merkte op dat hij aan mijn spel kon merken dat ik het Hollandse orgeltype gewend ben. Ik had een goed gevoel over mijn spel en Ghielmi was tevreden!
Na de masterclass van Ghielmi woonden Mieke en ik nog een een deel van een masterclass van Latry bij in de Kathedrale Basiliek. Hierna hebben we een heerlijke pizza gegeten en ging ze weer naar huis. Ik ging 's avonds opnieuw op weg naar de Bavo voor een concert door Bernard Winsemius en Lorenzo Ghielmi. Winsemius opende met een toccata van Bach. Zijn spel was goed al was de keuze voor Sweelinck en Weckmann te bekritiseren omdat het Bavo-orgel een evenredig zwevende stemmig heeft en het daarnaast ook niet echt een oude klank heeft. De akoestiek werkt ook niet mee om erg duidelijk te articuleren wat maakt dat de oude muziek minder geschikt is op dat orgel. Ghielmi opende fenomenaal met de 'grote' van Bruhns. Dit werk was prachtig geregistreerd en al even mooi gespeeld. Zijn verfijnde Italiaanse speelstijl kwam duidelijk naar voren. Het 'Vater Unser' was al even mooi. De prachtige Sesquialter deed het erg goed in dit stuk. Tot slot kregen we het Toccata, Adagio en Fuga voorgeschoteld, wederom prachtig gespeeld. Voor mij was de Bruhns het absolute hoogtepunt van de avond en was het minutenlange applaus meer dan verdiend.
Woensdag 23 juli was mijn laatste lesdag op de academie. De eerste les was opnieuw een improvisatieles door Jos van der Kooy, dit keer in de Doopsgezinde kerk. De les was een voortzetting van die van de dag ervoor. Een van de Chinese meisjes improviseerde een impressie van de Chinese muziek. Ze deed dit erg knap en Jos van der Kooy opperde dat het voor de Chinezen raadzaam is om elementen van hun muziekcultuur in de orgelmuziek te implanteren. Hij zei dat hij de buik vol had van de hordes Aziaten die hier komen om Bach, Alain, Messiaen en andere Europese componisten te spelen. Het is beter wanneer ze het orgel combineren met hun eigen muziek en het instrument op die manier ook in China populairder maken.
De masterclass van Ghielmi was opnieuw erg goed. Als eerste behandelden we de Passacaglia in d van Buxtehude. Dietrich Buxtehude was naast organist ook verantwoordelijk voor het kasboek van de kerk en ook voor het uurwerk. Zodoende had hij waarschijnlijk enige kennis van wiskunde en astronomie. Het schijnt ook zo te zijn dat hij een stuk componeerde waarin elk deel de naam van een planeet droeg, de compositie hebben we helaas niet meer in handen. Buxtehude gebruikte zijn kennis in ieder geval bij het componeren van zijn Passacaglia. Het stuk is te verdelen in 4 secties met tussenstukken. Elke sectie heeft 7 thema-inzetten. Uiteraard staat dit symbool voor een maand met 4 weken en 7 dagen. Een maand duurt nog een fractie langer en de tussenstukjes (elk enkele maten) zouden als verklaring kunnen dienen. Deze kennis beïnvloedt ook de interpretatie: bij elke sectie (elke week/stand van de maan) koos Ghielmi een nieuwe registratie. Zacht beginnend, opbouwden naar forte in het 3e deel, en opnieuw zacht in het laatste deel (dit om de octaafrepetitie duidelijk te maken die in een plenumklank niet te horen is). Als tweede werk werd het schitterende Nun Komm' der Heiden Heiland behandeld. De Ierse jongen mocht het begin voor zijn rekening nemen en ik mocht het laatste deel spelen. Ghielmi legde een aantal dingen uit over de vorm van het stuk, en de rol van de baslijn hierin. Ik heb veel goede tips meegekregen en hoop hier zeker iets mee te gaan doen!
Nu nog 2 dagen concerten bijwonen, luisteren bij masterclasses, veel studeren en daar tussendoor ook nog een beetje uitrusten. Het is per slot van rekening vakantie!
Al met al waren mijn lesweken ontzettend geweldig! Ik heb veel geleerd, ik heb veel nieuwe mensen leren kennen en veel ervaringen opgedaan. Een compliment aan de organisatie die het festival gesmeerd heeft laten verlopen. Een digitaal bedankje aan de docenten die leerzame masterclasses hebben gegeven en een applaus voor alle organisten die prachtige concerten hebben gegeven.
Alle lezers van mijn blog: bedankt voor de leuke reacties, ik zal jullie niet langer lastig vallen.
Gegroet!