Gisteren, zondag, was nog maar mijn tweede dag hier in Parijs. Ik maak echter zoveel mee dat het lijkt alsof ik hier al veel langer ben. Beetje bij beetje leer ik de stad steeds beter kennen. Ik heb gisteren een aantal kerken bezocht. Verder heb ik (het was tenslotte zondag) rustig aan gedaan. De dag begon met de ochtendmis, al liep dat nog bijna mis.. Ik stapte een halte te laat uit de metro en moest nog rennen om op tijd bij de Nôtre Dame te zijn. Gelukkig kwam dat allemaal goed. Ook gisterenmorgen waren er weer meerdere mensen op het orgelbalkon. Een tweetal oud-leerlingen van Latry en 4 anderen. Tussen het spelen door kan het daar dan best gezellig zijn. Een grappig moment was dat Latry er achter kwam dat hij de zetting voor een bepaald lied niet had. Omdat het koororgel tegelijkertijd zou spelen had hij een probleem. Hij belde snel naar de organist van het koororgel, Yves Castegnet, met de ''orgeltelefoon'' (ze bellen daar ongeveer 10 keer heen en weer per mis). Even later kreeg hij foto's van de zetting doorgestuurd, net op tijd! Een poging om de zetting nog even snel op te schrijven mislukte, dus ging de IPhone op de lessenaar. Met één hand spelen, en met de andere scrollen. |
Na de mis ging ik snel naar de St. Sulpice voor een concert van Daniel Roth. Ik kwam echter niet snel genoeg de Nôtre Dame uit. Ook vond ik de St. Sulpice niet in 1 keer. Ik heb alleen het laatste deel van het concert gehoord. De St. Sulpice is een indrukwekkende kerk. Ik heb nog behoorlijk lang in de kerk rondgelopen en eens goed om me heen gekeken. |
Nadat ik 's middags even naar mijn hotel was gegaan ging ik rond 5 uur nog een keer naar het centrum. Nu was de St. Eustache de bestemming, waar Jean Guillou zou spelen. Het programma bestond uit de Fantasie in f van Mozart (K608) en het symfonisch gedicht nummer 5, Prometheus, van Franz Liszt in bewerking van Guillou zelf. Bij Mozart toverde Guillou alle mogelijke kleuren bij elkaar. Het concert zou voor een puritein een verschrikking zijn geweest. Hoewel alle foefjes absoluut afbreuk deden aan de structuur van het muzikale verhaal, was het wel bijzonder inventief! De bewerking van het symfonisch gedicht was erg indrukwekkend. Ik blijf het alleen vreemd vinden dat de tongwerken er overal zo slecht bij staan. De hanger die opdook tijdens de Liszt mocht de pret niet drukken: ik ga proberen een kaartje te bemachtigen voor het concert van Guillou in de Laurens volgend jaar..
Op de terugweg naar het hotel heb ik nog een blik geworpen in de St. Germain des Prés. In deze kerk staat een orgel van Cliquot. Er was een groep bezoekers boven bij het orgel en er werd wat gespeeld. Zodoende heb ik dat orgel ook nog even kunnen beluisteren.
Vandaag gaat de reis naar het "Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris'', een moeilijke term voor iets wat wij in Nederland gewoon conservatorium noemen. Ik heb een A4-tje met een routebeschrijving in het conservatorium die Latry tijdens de mis even heeft neergekrabbeld. Ik hoop dat ik het kan vinden. Het zal vast weer een leuke dag worden! Morgen meer.
Vandaag gaat de reis naar het "Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris'', een moeilijke term voor iets wat wij in Nederland gewoon conservatorium noemen. Ik heb een A4-tje met een routebeschrijving in het conservatorium die Latry tijdens de mis even heeft neergekrabbeld. Ik hoop dat ik het kan vinden. Het zal vast weer een leuke dag worden! Morgen meer.